Diğer

Kawasaki Hastaligi Tanisi Alan 14 Hastanin Klinik Degerlendirilmesi - POSTER: 61

• Evren Semizel
  • Emregül Isik
  • Özlem Mehtap Bostan
  • Ergün Çil

J Curr Pediatr 2005;3(1):-

Kawasaki hastaligi genellikle 4 yasin altindaki çocuklarda görülen, 5 günden fazla süren ates, ekstremitelerde ödem ve soyulma, polimorf eksantem, heriki gözde konjunktival konjesyon, dudak ve agiz mukozasinda eritem, ve akut pürülan olmayan servikal lenfadenopati bulgulari ile karakterize, koroner arterleri etkileyerek anevrizma ve tromboembolizme yol açabilen, nedeni bilinmeyen, akut atesli bir hastaliktir. Hastaligin morbidite ve mortalitesini arttiran en fazla neden, koroner arter tutulumudur.1994 ile 2004 yillari arasinda, çocuk kardiyoloji poliklinigine basvuran ve Kawasaki hastaligi tanisi alan 14 hasta (13 erkek, 1 kiz) retrospektif olarak degerlendirildi. Hastalarin tani aldiklari dönemde yas ortalamalari 18 ay (ortanca: 12 ay, 2ay-3,5 yas) olarak bulundu. Olgularin tümü 5 günden uzun süren ates sikayeti ile basvurdu. On olguda konjunktivit, 8 olguda lenfadenopati, 10 olguda ciltte eksantem, 4 olguda el ve ayaklarda ödem, 6 olguda ciltte soyulma, 11 olguda agiz ve dudaklarda hiperemi, 1 olguda ikter, 1 olguda artrit mevuttu. Hastalarin ekokardiyografik incelemesinde, 2 olguda perikardiyal effüzyon saptandi. Alti olguda koroner tutulumu yoktu. Dört olguda sol, 5 olguda da bilateral koroner arter tutulumu tespit edildi. Olgularin tümünde basvuru aninda sedimentasyon ve CRP yükseklikleri mevcuttu. Biri hariç, tüm hastalara IVIG tedavisi uygulandi ve bunlarin da ikisine, ates yüksekliklerinin devam etmesi nedeni ile ikinci IVIG uygulamasi yapildi. Hiçbir hastaya steroit tedavisi verilmedi. Tüm hastalara aspirin, ve koroner arter tutulumu olanlara da aspirinle beraber dipiridamol tedavisi verildi. Geç tani alan ve geç basvuran, ekokardiyografik incelemesinde bilateral yaygin koroner arter anevrizmasi saptanan, 2,5 aylik kiz hasta, izleminin sekizinci gününde kaybedildi. Diger hastalarin ortalama 2 ay sonra sedimentasyon ve CRP degerleri normale döndü. Ortalama takip süresi 2,3 yil (ortanca: 1,5 yil, 6ay-9yil) olarak bulundu. Koroner tutulumu olan bir hastaya kateterizasyon ve anjikardiyografi yapildi. Kawasaki hastaligi, çocuklarda kazanilmis koroner arter hastaliginin en önemli nedenidir. Hastaligin tanisinda klinisyenin süpheci olmasi, erken tani ve tedavi ile, koroner arter tutulumunun önlenmesini saglamasi açisindan, özellikle önemlidir.