Diğer

Agir Respiratuvar Distres Sendromlu Bebeklerde Ikinci Doz Surfaktanin Erken Uygulanmasi - POSTER: 71

• Reyhan Akpinar
  • Nilgün Köksal
  • Hilal Özkan

J Curr Pediatr 2005;3(1):-

Respiratuvar distres sendromu (RDS), prematüre bebeklerde en sik görülen mortalite ve morbidite nedenidir. RDS tedavisinde surfaktanin mümkün oldugunca erken hatta profilaktik uygulanmasi önerilmektedir. Bir doz surfaktan yeterli olmaz ise, 2. doz surfaktan uygulanmasi gerekmektedir. Standart uygulama 2. doz surfaktanin, 1. dozdan 6 saat sonra uygulanmasidir. Biz çalismamizda, standart uygulanan 2. doz surfaktan ile 1. dozdan 2 saat sonra uygulanan erken 2. doz surfaktani, tedaviye cevap ve komplikasyonlari açisindan karsilastirmayi planladik.Çalismaya iki saatten küçük , dogum agirligi 600 ile 2500 gram arasinda, gestasyon yasi 24-36 hafta arasinda, akciger grafisinde RDS ile uyumlu bulgulari olan, ventilatör tedavisine ihtiyaç gösteren, parsiyel arteriyel oksijen basincini (PaO2) 70-80 mm/Hg arasinda tutabilmek için gerekli inspire edilen oksijen fraksiyonu (FiO2) >0.4 ve ortalama havayolu basincinin (MAP) 7 cm/H2O üzerinde olan ve ikinci doz sürfaktan tedavisine ihtiyaç gösteren toplam 40 bebek alindi. Bebeklerin 20 tanesi erken 2. doz surfaktan alan grupta, 20 tanesi standart 2. doz surfaktan uygulanan grupta idi. Onbir bebek 1000 gramin altinda idi. Bu bebeklerin 6 tanesi erken 2. doz surfaktan uygulanan grupta, 5 tanesi standart 2. doz surfaktan uygulanan grupta bulunuyordu. Her iki grup arasinda a/ADO2 oraninda iyilesme, komplikasyonlar, hastanede yatis süresi açisindan anlamli bir fark saptanmadi.Hasta sayimizin az olmasi nedeni ile, kesin bir yargiya varmak ve erken 2. doz surfaktanin daha etkili olup olmadigini degerlendirebilmek için daha genis seride hasta gruplari ile çalismalar yapilmasi uygun olacaktir. Ayni zamanda bu sonuç bize erken 2. doz surfaktan uygulanmasinin en azindan standart tedavi kadar etkili oldugunu; 2. doz surfaktan tedavisinin 6 saat yerine, 2 saat sonra da verilebilecegini göstermektedir.